Preces: 0
Par summu: 0 EUR
Apskatīt grozu »
PRODUKTU GRUPAS
Akcijas
INFORMĀCIJA

Vitamīnu un minerālvielu nepieciešamība lielu bērnu un pusaudžu attīstībā


Diemžēl daudzi bērni un pusaudži mūsdienās neuzņem pareizās uzturvielas, kas uzturētu viņus atbilstošā fiziskajā formā un veselus. Pētījumi rāda, ka saraksta pirmajā vietā ir A vitamīns (labvēlīgi iedarbojas uz redzi un ādas veselību), kurš nepietiekamā daudzumā uzturā ir apmēram 50% bērnu. Nākamais ir C vitamīns, kas palīdz uzturēt organisma imunitāti, un B vitamīns, kas atbrīvo enerģiju.

Arī kalcijs ir ļoti svarīgs spēcīgu un veselu kaulu attīstībai. Arvien biežāk bērni daudzas stundas pavada pie datoriem vai televizora. Bažas par bērnu drošību var nozīmēt arī to, ka viņi uz skolu vairs nedodas kājām, bet brauc ar autobusu vai automašīnu. Arī raksturīgā “modernā” ēdienkarte neveicina vajadzīgo uzturvielu uzņemšanu. Daži bērni gandrīz nekad neēd svaigus augļus un dārzeņus, bet pilnībā pārtiek no pusfabrikātiem. Tieši vecākiem ir jāmudina bērni uzzināt vairāk par pilnvērtīga uztura un regulāras fiziskās slodzes labvēlīgo ietekmi.


Tādēļ sabalansēta ēdienkarte, kurā iekļauts daudz augļu un dārzeņu, nodrošinās jūsu bērnam visas nepieciešamās uzturvielas, kas viņam ir nepieciešamas agrīnā vecumā. Tomēr, ja raizes rada untumainas ēšanas uzplūdi, tad uztura bagātinātāji, kas izstrādāti īpaši bērniem, var palīdzēt uzturēt sabalansētu uzturvielu uzņemšanu. Neaizmirstiet, ka vienmēr ir jāizlasa klāt pievienotā lietošanas instrukcija, lai jūsu būtu droši, ka bērns saņems pareizo devu.


Pieaugošā neatkarība no vecākiem, kas nāk līdzi pusaudžu gadiem, bieži var novest pie tā, ka bērni ēd vairāk nevērtīgu uzturu un saldumus. Organismam šāda ēdienkarte par labu nenāk. Pētījumi ir pierādījuši, ka meitenes pusaudžu gados uzņem maz A, B2, B6, C vitamīnus un dzelzi. Vai arī viņas var nonākt otrā galējībā, kļūstot pārāk noraizējušās par savu diētu un neēdot pietiekami nekādus produktus, tādējādi samazinot taukos šķīstošo vitamīnu – A, D, E un K – uzņemšanu. Jo īpaši jāuztraucas par D vitamīna trūkumu organismā. Šis vitamīns palīdz attīstīties kauliem laikā, kad skelets aug visātrāk. 


Vajadzība pēc enerģijas un barības vielām  īpaši augsta ir pubertātes vecumā, kad iestājas pēdējais augšanas periods. Meitenēm tas notiek 10 - 12 gadu vecumā un zēniem dažus gadus vēlāk 12 - 14 gadu vecumā.


B grupas vitamīni, magnijs, kalcijs, cinks un dzelzs ir dažas no svarīgākajām uzturvielām, kas nepieciešamas augšanai, hormonālās un nervu sistēmu attīstībai un funkcionēšanai. Cinka trūkums var, piemēram, izraisīt apetītes trūkumu, augšanas aizturi un novēlotu dzimumattīstību.


Meitenes, sākoties menstruācijām, zaudē dzelzi. Tāpēc adekvātai arī ir jābūt dzelzs uzņemšanai - ikdienas uzturam jāsatur vismaz 12 mg dzelzs. Dzelzs trūkums noved pie dzelzs deficīta anēmijas attīstības un pazeminātas imunās sistēmas darbības, klīniski izpaužoties ar izteiktu nogurumu, nespēku, miegainību , galvassāpēm uttKalcijs kā viens no galvenajiem makroelementiem ir nozīmīgs ne vien šajā attīstības periodā, bet arī vēlāk.


Lai novērstu osteoporozes attīstību un skeleta deformēšanos vēlākos gados, cilvēkam, saskaņā ar plašiem pētījumiem, kalcijs vajadzīgs visā dzīves garumā. Nevajadzētu pieļaut kalcija deficītu jaunības gados, kad visintensīvāk notiek kaulu sistēmas attīstība. Vislielākā kaulu masa ir vecumā no divdesmit līdz trīsdesmit gadiem. Kaulu struktūras būvēšana un nostiprināšana, galvenokārt, notiek pubertātes laikā. Tieši tāpēc ir tik svarīgi, ka bērni, īpaši meitenes, saņem kalciju pietiekoši, atbilstoši organisma vajadzībām, vislabāk jau pirms pubertātes vai vismaz pirms divdesmit piecu gadu vecuma. Daudzi pusaudži domā, ka viņi jau ir pārauguši to vecumu, kad dzer pienu, meitenes neēd un nedzer piena produktus aiz bailēm kļūt resnas - rezultātā kalcija deficīts, bet organisma vajadzība pēc kalcija ir liela (800 mg dienā), ko var uzņemt atsevišķi, kā uztura papildinājumu.


Infekciju profilaksei ir vērts regulāri saņemt papildus C vitamīnu, jo arī lielākie bērni ik dienas nonāk saskarē ar vairums vīrusu un baktērijām.


Deficīta simptomi - nogurums, bālums, reiboņi, nervozitāte, problēmas ar miegu un sliktas koncentrēšanās spējas ir tipiskas uzturvielu (vitamīnu un minerālvielu) trūkuma pazīmes. Visvienkāršāk to var novērst, ik dienas uzņemot multivitamīnus kopā ar C vitamīnu, kalciju un meitenēm pusaudzēm papildus dzelzi.